Hverdagen - Skovlund Friskole

Skolens formål, værdier og vision skal kunne mærkes i vores måde at drive skole på. Ord alene gør det ikke, det er handlingerne, der tæller. Hverdagen, undervisningen og vores anderledes skoledage ligner nok så meget andet, men vi har et stort ønske om at "leve det ud", som vi inderst inde tror på.


Hverdage
Der er i gennemsnit 200 skoledage hvert skoleår og en del helt almindelige skoledage. Andre skoledage adskiller sig ved at være bedsteforældredage, motionsdage, sang-dage, sidste skoledag, emneuge eller andet. Disse særlige festdage giver ofte lidt ekstra omtale i aviser, på hjemmesider, Facebook o. lign., men på Skovlund Friskole er der også rigtig mange hverdage, hvor elever og lærere arbejder sammen med fagligt fokus på læring og mening.

Dagens rytme

Kl. 08.15-08.45 Morgensamling (sang, fadervor, beskeder og fortælling) - alle skolens elever og undervisere
I fortælling kommer pulsen ned når store og små sidder sammen og lytter til fortællinger
fra fjerne lande, eventyr m.v. De 15 minutters fortælling fører os langt ud i verden og tilbage igen.
Kl. 08.45-09.00 Læsning - læsebånd (alle teams læser/får læst op)
Kl. 09.00-09.40 1. time
Kl. 09.40-10.00 Frikvarter
Kl. 10.00-10.40 2. time
Kl. 10.40-11.20 3. time
Kl. 11.20-11.35 Fællesspisning i spisesalen - alle skolens elever.
Herefter frikvarter (de ældste elever har køkkentjans på skift)
Kl. 12.00-12.40 4. time
Kl. 12.40-13.20 5. time (Lilleteam har altid fri på dette tidspunkt - de øvrige teams har også fri kl. 13.20 enkelte dage)
Kl. 13.20-13.30 Frikvarter (flyttes evt. ved dobbeltlektion i 5-6 time)
Kl. 13.30-14.10 6. time
Kl. 14.10-14.50 7. time

Fortælling er et fag
H. C. Andersen fortalte for børn, og for Grundtvig var det helt centralt, at fortælling blev en del af skolens dagligdag - udenadslære og terperi skulle ud af skolen, og give plads til den levende fortælling, som kunne bringe børnene livsoplysning - læren om livet - og gøre undervisningen nærværende. Læseplan for fortælling

Mulighed for udfoldelse og frisk luft
På landet er der masser af luft og plads, og det gælder også, når der er frikvarter hos os. Der er nemlig 10.000 m2 at lege på, når man som elev skal være ude i frikvartererne på skolen. Indefrikvarterer forekommer, når det regner meget o.lign. Men eleverne er oftest ude, så derfor er det vigtigt at have det rigtige udetøj med i skole - hver dag - og gerne med navn i. I sommerhalvåret kan eleverne boltre sig på skolens hoppepude (under tilsyn), mens der hele året er fri adgang til multibanen, gyngerne og SFO-haven, hvor eleverne bl.a. leger "spark-til-dåsen".

  • FORÆLDRENE SIGER

    “..vores søn har haft en tryg, sikker opvækst og skolegang.…”                                                                                  Tidligere forælder til afgangselev
  • FORÆLDRENE SIGER

    “Det er SÅ dejligt at opleve lærernes engagement og opleve en hel flok elever samlet om sang og musik. Igen i går fik jeg bekræftet det sammenhold og den respekt som eleverne har for hinanden."                                                                 Lenette

  • FORÆLDRENE SIGER                                                                                                                                  "Det er helt fantastisk som forældre at stå på denne side af skoleskiftet og se at det var det rigtige valg. Skovlund Friskole har virkelig hjulpet vores søn godt i gang og som deres slogan lyder, så er det igen blevet sjovt at gå i skole!"                                      Helle og René