Ugebrev 13.08.2021

JUHU 🙂
Nu kan store og små igen lege sammen på kryds og tværs af alder og uden opdeling af legeområder.
Det har været en festlig første skoleuge og festlig onsdag morgen – på første skoledag, hvor rigtig mange forældre var med til morgensang i gymnastiksalen sammen med eleverne i 1.-9. kl. og de ansatte. De første dage er fløjet afsted.

Restriktionerne, som vi har kendt dem længe, er sløjfede, og vi kan igen arrangere samlæsning på tværs af stamhold, have “fri leg” i frikvartererne, lave venskabshold, hvor store og små kan være sammen om opgaver.
Vi glæder os til alle de oplevelser, som vi kan få med hinanden det næste års tid.

Vi inviterer igen til “Landsbyen synger” – den første onsdag hver måned fra onsdag 1. september til 4. maj. Landsbyen synger er en almindelig morgensamling, hvor der bagefter inviteres til kaffe i spisesalen. Alle kan deltage: pensionister, bedsteforældre, naboer, venner, forældre til eleverne.. det er ekstra festligt når vi engang imellem er mange sammen til sang og fortælling. (Datoer kan ses på skolens kalender på hjemmesiden)

“Lyngsbo”, lejrskole 15.-17. september
Alle elever og ansatte tager afsted på lejrskole for første gang siden 2019, og det glæder vi os til.
Vi sender en pakkeliste ud, når vi har afrejsetidspunkterne fra DSB.
Vil du se flere billeder, så følg dette link. På årets forældremøder fortæller vi mere om årets lejrskole.

“Torsdag var Mellemteam på “opdagelsesrejse”!
Vi skulle gå et nyt og spændende sted. Langs med Lærkevej går der nemlig en lille sti, “Lærkelunden”. Hér havde vi fået lov til at gå, og vi nød den lille skovs skyggefuldhed.
Som det skal være med nye “opdagelser” farede en del af os vild, men heldigvis er det jo begrænset hvad man kan fare vild 1 ½ km fra skolen : )
Tak for en dejlig tur til alle eleverne!

Lotte, Pernille, Conny og Karsten

Onsdag morgen gik 13 børn/elever og deres forældre ind på skolen i samlet flok. Alle disse skønne børn starter i 0. kl. Daniel er på ferie og starter senere, så der er i alt 14 i 0. kl.
Eleverne i 1.-2. (Røn og Poppel) tog imod dem på festlig vis.

Vi glæder os til mange gode oplevelser sammen med de nye børn og deres forældre.
Hjertelig velkommen til jer alle.

Lilleteam
Torsdag var Lilleteam på “ryste-sammen-tur” i Byparken. Der var tid til fri leg, glædelige gensyn, deling af ferieminder, lærerstyrede aktiviteter – fællesskab og socialt samvær på højt plan 🙂

Victor (1. kl.) og Natalie (0. kl.) går på skolen indtil midt i september. Sammen med deres forældre bor de til hverdag i New York, men lige nu holder de ferie i Danmark, og hvad er så lige bedre end at bruge noget af tiden på at gå i skole sammen med os?
Velkommen til hele familien.
Også et varmt velkommen til Emma (1. kl.) og hendes familie, som er startet onsdag.

6.-7. kl. er kommet godt i gang og der er god stemning i klassen, hvor der er plads til at være lidt pjattet, når årets første klassefoto tages 🙂

Magasinet Friskolen 2. august 2021 (LINK)

Magasinet Friskolen stiller i dette TEMA skarpt på FRISKOLEN I LOKALSAMFUNDET

Ved foden af Mols Bjerge ligger en lille by, som du måske engang har kørt igennem uden at tænke mere over det. Byen hedder Feldballe, og her er det lokale kræfter, som holder gang i byen. Derfor har Feldballe i dag både en friskole, en fribørnehave og -vuggestue, en privatejet hal og et indkøbsfællesskab.

Tag med på besøg i det lille lokalsamfund, hvor friskolen spiller en central rolle. Det er en friskole, som de lokale vælger, men det er også blevet et tilvalg for forældre, der bor længere væk. Magasinet har besøgt den lille by fuld af ildsjæle og iværksættere.

DERUDOVER BYDER VI I DETTE NUMMER VELKOMMEN til nye friskoleforældre på vores medlemsskoler med artiklen “KÆRE NYE FORÆLDRE” og tager med foreningens formand Peter Bendix Pedersen en dag på arbejde i fotoserien “FORMANDEN – EN TYPISK ARBEJDSDAG”.

Læs Zetland-journalist Sara Alforts “BREV TIL SKOLEFORÆLDRE”, få “10 GODE RÅD TIL AT KICKSTARTE KLASSEFÆLLESSKABET” og mød tre nye friskoleinitiativer i artiklen “DET KRÆVER ILD I SJÆLEN AT STARTE EN FRISKOLE.” Dyk ned i fotoserien “MED RØDDING FRISKOLE PÅ LEJRSKOLE”, hvor eleverne pga. corona måtte skifte den planlagt destination Tjekkiet ud med Møn. Men det var helt okay – for de kom afsted! Du kan også fordybe dig i portrætterne af Fridolin og Sven, som begge er forhenværende friskoleelever, der gerne fortæller, hvordan deres friskoletid har sat spor i dem. Læs artiklen “FRISKOLEN ER EN DEL AF MIG”. Vi anbefaler også klummen “SMUKT OG DEJLIGT” af friskoleforælder Lisbeth Bjerrum Jensen, hvori hun reflekterer over morgensamlingen, og hvor meget den betyder for både os og fællesskabet.

Ovenstående er bare noget af det, der har fundet vej til Magasinet Friskolen nr. 29. Hvis du ikke sidder med en fysisk udgave af magasinet, så husk at du kan læse og dele alle historier gratis på www.magasinetfriskolen.dk

God læselyst!

HUSK AT DOWNLOADE MAGASINETS APP!
APP’en kan downloades her:
iPhone/iPad
Android- Smartphone/tablet