Fjernundervisning i ”RØN ” og ”POPPEL” under nedlukning 2021
Efter en evaluering på sidste års nedlukning, har vi denne gang valgt, i store træk, at følge det oprindelige skoleskema. En hovedansvarlig lærer samlet informationer og materiale fra de lærere, som er tilknyttet gruppen. Ale samles så på en ugeplan, så man, dag for dag kan se, hvad det ligger af opgaver. Om skemaet følges slavisk, er op til de enkelte familier. Hjemmene er udfordrede på forskellig vis, så det kan gøres når det passer bedst.
I løbet af ugen, forberedes næste uges plan, samt tilhørende forklaringer til de enkelte fag/opgaver. Plan og bilag udsendes så om fredagen, så eleven er klar mandag morgen. Efterhånden som opgaverne bliver løst, sendes der billeder og besvarelser tilbage til læreren. De bliver nu gennemset og der svares tilbage med kommentarer og rettelser. Nogle sender også små videoklip af dagens læselektie.
Der tildeles opgaver og forløb på både ”Matematikfessor” og ”Clio”, hvor læreren, hjemmefra, kan følge med i hvordan det går og hvor langt eleverne er. Onlineopgaver og forløb er med til at skabe fortrolighed med disse, samt styrke elevens brug af PC. Ugentlige telefonsamtaler med hjemmene er med til at underbygge den gode kontakt og der bliver mulighed for at drøfte evt. udfordringer ifm. undervisningen og andet. Dansk, matematik og fagdag SKAL man lave, de øvrige fag MÅ man lave – alt efter tid.
En forælder skriver:
”Intet er så galt at det ikke er godt for noget. Men lige nu kan det virkelig være svært at finde det gode. Corona pandemi med et stort set nedlukket land og hjemmeskoling/nødundervisning er klart en af de situationer hvor det er ret svært. Og alligevel er der trods alt små glimt af godt at finde.
Vores situationer hjemme i stuerne, ved køkkenbordet eller på hjemmekontoret er på ingen måde ens. Nogle af os sidder hjemme hele dagen mens andre må ud ad døren om morgenen. Vores fritidsaktiviteter er aflyste, der er ingen fodboldkamp i weekenden og der er ikke meget tilbage af det vi normalt plejer at fylde hverdagen/fritiden med. Vores sociale liv er stort set sat på pause. Men for mange må sandheden være at vi faktisk har fået foræret mere tid sammen med vores børn. Ingen skal nå noget efter skole, eller skal spise aftensmad hurtigt for at nå ud ad døren om aftenen. Pludselig har vi fået foræret den mulighed at få indblik i vores børns skolegang på et mere detaljeret niveau end de normale lektier sidst på dagen.
I dag lærer børnene på en helt anden måde end vi selv gjorde. Derfor kan det nogle gange være en udfordring at skulle hjælpe. Men vores nuværende situation har gjort, at vi har fået mulighed for at sætte os ind i, hvordan de lærer og hvordan vi bedst hjælper, endda med en åben hotline til en lærer, som er klar til at hjælpe.
Ensomheden ved at være hjemme har her i huset vist sig heller ikke altid at være så skidt. Den manglende mulighed for lige at besøge eller få besøg har medført nye opfindsomme lege, tid til at prøve nye kreative ideer, og organisere lege der forløber over flere dage og bliver ved og ved. Så selv om det er op ad bakke, at ingenting er som det plejer, så har vi faktisk muligheden for at finde mere nærhed, indsigt og kvalitet med vores børn. Jeg tror vi alle ser frem til at situationen bliver mere normal, men hvor vi kan huske tilbage på noget af det gode pandemien trods alt var ”skyld i”.”


Udflugt mandag for skolebørn i Lilleteam
Turen gik til Letbæk Mølle, et anbefalelsesværdigt udflugtsmål 🙂



