Undervisningen

Om undervisningen

Grundsyn på elever og læring

Alle børn kan lære, og vi sætter en ære i at finde ud af, hvordan – også når de ikke lige selv hopper på vognen, eller når de kortvarigt står af pga. konflikter, mistrivsel eller andet.

Det skal være sjovt at gå i skole! Vi ved godt, at livet er mere end sjov og ballade. Men inderst inde, så skal dit barn være glad for at gå i skole. Det er vigtigt for os, at dit barn trives.

Pædagogisk arbejder vi ud fra teorierne i positiv psykologi, hvor vi går efter mere af det, der virker. Vi er bevidste om, at “ordet skaber, hvad det nævner”, som Grundtvig sagde. Vi skal have øje på styrker, nuancer og muligheder. Den måde vi taler og tænker om tingene er afgørende for, hvordan vi opfatter verden omkring os, vores adfærd og kropssprog. Den viden vil vi gerne dele med eleverne (og forældre), fordi der er så meget livsvisdom at hente – livet bliver lettere.

Hvad skal vi lære?

Spørg dit barn: “Hvad har du lært?”, “Hvad er du ved at lære?”  VI vil gerne flytte fokus fra; “Hvad har du lavet i dag og hvad skal vi lave – til “Hvad skal vi lære?”

Ikke to børn er ens

På Skovlund Friskole er det ikke “lærerne mod børnene” men “lærerne med børnene”. Vi skaber noget sammen, og alle børn er unikke. Vi underviser, fordi vi har noget på hjerte, og vi arbejder på Skovlund Friskole, fordi vi kan lide at være sammen med børn. Ikke to børn er ens og selvom børnene er i det samme klasselokale, så får de ikke de samme udfordringer.

Vi brænder for at give dit barn det bedste – hver dag – hele året

Det bedste er, når alle oplever sig selv og andre som en del af fællesskabet i undervisningen – så det arbejder vi intenst på. Vi brænder for, at børn skal have et godt og sundt børneliv. Alle børn skal trives, så de kan lære noget om sig selv, om andre, om livet – blive kloge og være glade. Forældre spiller en stor rolle, hvis dette skal lykkes – vi skal alle have fokus på løsninger, styrker og muligheder.